Zen Shakuhachi top banner




› Det sker / Kalenderen
› Fortællingen
› Filosofien
› Luften / Lydene / Tonerne
› 'De Stående Bølger' - en CD
› Historien - Intro
› Billeder
› 'Kaidō honsoku' credo'et
› Profil / Bio
› Butikken: Fløjter & Andet
› Henvendelse
› Forsiden


Profil / Bio


Torsten Olafsson

Se også dette website: The Zen Shakuhachi Truth Research Web Pages


Særlige aktiviteter i 2017

Japan i Kongehuset på Amalienborg Slot, sommeren 2017


I 2017 fejres 150 års diplomatisk og handelsesamarbejde mellem Japan og Danmark.

Den 16. juni var der åbningsreception for udstillingen "Japan i Kongehuset" på Amalienborg Slot, Christian VIII's Palæ.
Hædersgæsterne var udstillingens to protektorer:

Hans Kejserlige Højhed Japans Kronprins Naruhito og Hans Kongelige Højhed Danmarks Kronprins Frederik.

Mellem talerne spillede Torsten Olafsson klassiske Myōan Taizan-ha musikstykker for de fremmødte på bambusfløjten 'shakuhachi'.

Et afsnit af Torsten Olafsson's shakuhachi-historiske plancheudstilling i Vejle, 2017


I slutningen af juli afholdt Det Europæiske Shakuhachi Selskab sin årlige Shakuhachi Summer School. Arrangementet fandt sted på Grejsdalens Efterskole, nord for Vejle.

Torsten Olafsson havde til lejligheden designet en omfattende plancheudstilling med historiske billeder og særligt udvalgte citater fra århundreders stadig bevarede kildeskrifter om shakuhachifløjten: Om udøverne gennem tiden og de tanker, der lå bag deres praksis.

Udstillingen dannede rammen om mange dybdegående samtaler og diskussioner mellem deltagerne og Torsten Olafsson.
Torsten belyste indledningsvist baggrunden for udstillingen i et foredrag for sommeskolens mere end 60 entusiastiske deltagere.

- - - - -

Torsten Olafsson blev født på en kold, sen januardag i 1950, i Helleruplund Sogn på Sjælland. Han voksede op i Sundby på den flade sydkøbenhavnske ø Amager.
Hans forældre var begge musikalske; selv fik han en skarp hørelse, en udviklet rytmesans, en stærk musisk nysgerrighed og et kritisk, analytisk forsker-gen med i vuggegave.

I skolen sang Torsten danske sange og salmer hver eneste skoledag; han gik til dans, klaver og blokfløjte, og som 8 år gammel grøn ulveunge skulle han blæse i et bulet signalhorn.
Han begyndte også at spille lidt på klassisk guitar og instruerede inden længe sin tre år yngre bror Finn i de første akkorder og lette "spanske" guitargreb.

Torsten ville bare allerhelst slå på trommer. Gennem flere år sparede han sammen til sit første trommesæt, som blev komplet i 1964-65: Britiske Premier og Ajax trommer med tilhørende amerikanske Zildjian bækkener.
Sammen med Finn dannede han pigtrådsorkestret VOCES, som i sommeren 1966 havde flere ugers fast engagement i Dansetten i Tivolihaven i København.

Fra 1966 til 1968 gik Torsten i gymnasiets nysproglige musiklinje. Her lærte han musikhistorie, musikteori, musikanalyse, hørelære, nodelære, musiktransskribering, koralsats og barokbaskomposition.
Han var også tenorsanger i musikklassernes kor og formand for skolens morgensangsudvalg i begge de år.

I februar 1967 stod Amagers meget populære beatgruppe THE HARLOWS uden bassist. Torsten sprang straks til, da han blev spurgt om at overtage den plads. Det førte kun et år derefter til dannelsen af den symfoniske prog rock gruppe ACHE, som igen bare endnu et år senere skabte musikken til verdens første ægte beatballet med titlen "De Homine Urbano".
Balletten var koreograferet af kgl. solodanser Peter Schaufuss og var på Det Kgl. Teaters repertoire gennem det første halvår af 1970.
Allerede i sommeren 1969 vandt Peter Schaufuss en international balletkonkurrence på Bolshoi Teatret i Moskva med sin og ACHE's beatballet.

Musikken var komponeret af Torsten Olafsson og ACHE's Hammond orgel musiker Peter Mellin - arrangeret af alle ACHE's fire musikere og indspillet i foråret 1969. Den udkom på PHILIPS LP i februar 1970.
Pladen er lige som ACHEs LP nr. 2, "Green Man" fra 1971, siden blevet genudgivet 5 gange, senest i 2012, remastered til CD for tredje gang, på det engelske pladeselskab Esoteric Recordings.

På Black Friday d. 24. november 2017 udgiver pladeselskabet Universal Music Denmark endnu engang "De Homine Urbano", denne gang som vinylalbum og med genskabt LP-cover helt lig det oprindelige fra 1970.

Det var Torsten, der i 1970 skrev teksten til - og sang - ACHEs hitballade "Shadow of a Gipsy", som nu også kan høres i den danske succesfilm "Der kommer en dag", produceret af Zentropa m.fl. i 2016.

Efter de to år i musiklinjen i 1966-68 valgte Torsten Olafsson det usædvanlige universitetsstudium "Kinesisk Kunst og Kultur", som dengang havde til huse på Østasiatisk Institut i Kejsergade og på Gråbrødre Torv i midten af København.
Dér studerede han også taoistisk filosofi, konfuciansk samfundsideologi, buddhistisk idéhistorie og arkaisk kinesisk musikteori.

En sød balletdanserveninde forærede ham en dag - i den allerbedste mening - en amerikansk udgivet plade med japansk musik: en LP med solomusik for bambusfløjten shakuhachi, indspillet af den verdenskendte japanske fløjtemusiker Yamaguchi Gorō, som levede fra 1933 til 1999. Hr. Yamaguch underviste i 1967-1968 som "artist in residence" på Wesleyan University i Connecticut, USA.
Pladens titel: "A Bell Ring in the Empty Sky", udgivet af pladeselskabet Nonesuch Records, Explorer Series H-72025, New York, 1969.

A Bell Ringing in the Empty Sky, 1969


LP-gaven skulle vise sig at få en skæbnesvanger betydning:
Efter sin velafsluttede bifagseksamen i 1974 skiftede Torsten studium til "Japansk". Tidligt i 1977 kunne han lægge Danmark bag sig med kurs mod halvandet års bambusfløjteeventyr i den fine gamle kejserby Kyōto.

Der lærte han at spille Myōan Templets gamle solomusik for shakuhachi, bevaret fra Edo perioden før 1867.

Torsten Olafsson Myōan Temple optagelsesbevis, 1977 Torsten Olafsson Myōan Temple optagelsesbevis, 1977 Torsten Olafsson Myōan Temple optagelsesbevis, 1977
Torsten Olafsson Myōan Temple optagelsesbevis, 1977
Allerede, da han stadig var bare en lille dreng, blev Torsten stærkt fascineret af en lille men velvoksen, mystificerende bambuslund i hans fars Morbror Ingolf og Tante Ediths sommerhushave i Nordsjælland. Den særlige betagelse af bambus har fulgt og påvirket ham lige siden …

I 1981 fulgte en bifagseksamen i japansk og i 1983 indspilningen og udgivelsen af solofløjtepladen "Standing Waves - Zen Shakuhachi Meditations", Olafssongs OLP 001, produceret af Finn Olafsson og indspillet i Sweet Silence Studios med Flemming Rasmussen som tekniker.
Den findes nu også på CD inklusive en fyldig booklet, udgivet af Fønix Musik i 2001.

CD'en Standing Waves - Zen Shakuhachi Meditations

Torstens efterfølgende hovedfagsstudier i Japanologi fokuserede især på kildeforskning i bevarede klassiske shakuhachi-dokumenter fra især det 17. århundrede, som næsten alle japanske shakuhachi-historikere stadig nærmest bevidst benægter eksistensen af.

Efter endnu et studieophold i Japan i 1986 blev Torstens afhandling om det fascinerende 'Kaidō honsoku' dokument fra 1628 afleveret året efter og bedømt til den højest mulige karakter efter din tids skala. *)

I 1986 modtog Torsten også shakuhachi-undervisning hos den berømte shakuhachi-musiker Yokoyama Katsuya (1934-2010) i dennes private hjem i Chiba-præfekturet øst for Tōkyō.

I 2008 skrev den internationalt højt anerkendte japanske shakuhachi-professor ved Ōsaka Universitet Mrs. Tsukitani Tsuneko (1944-2010) i en autoritativ bog om japansk musik om også Torsten Olafssons shakuhachi-forskning:

"The body of shakuhachi researchers in Japan is relatively small; names that recur in the bibliography include Kamisangō, Tsukitani/Tukitani, Seyama and Simura/Shimura.
It is regrettable that the most conspicuous work is being produced not in Japan but by scholars abroad. (See the works by Fritsch, Gutzwiller, Keister, Lee, Olafsson.)" **)

I 2003 blev 'Kaidō honsoku' afhandlingen publiceret internationalt af shakuhachi-specialisten Monty H. Levenson på dennes forlag Tai Hei Shakuhachi i Willits, Californien, USA.
Dette inspirerede og foranledigede Torsten til i det samme år at oprette en seriøs, akademisk velfunderet hjemmeside om sine mange ekstraordinære Zen Shakuhachi-relaterede opdagelser og historiske afsløringer.
Hjemmesiden er blevet løbende udviklet og ekspanderes stadig med mellemrum med nyt materiale, nye fund, nye tolkninger.
I dag hedder web-adressen www.zen-shakuhachi.dk og titlen er:

"The Zen Shakuhachi Truth Research Web Pages".

Øvrige internet referencer: www.shakuhachi.dk - www.torstenolafsson.dk - www.achesite.dk - www.olafssongs.dk - www.finnolafsson.com - www.shakuhachi.com - www.komuso.com - www.shakuhachisociety.eu


Diverse shakuhachi-relaterede meritter:

Torsten Olafsson har siden 1983 givet mange shakuhachi-koncerter, introduktioner til shakuhachi og japansk musik og holdt foredrag om instrumentet og hele shakuhachi-traditionen på museer, universiteter, biblioteker, højskoler, gourmet restauranter, kunstgallerier, gymnasier, i foreninger, i radio og på TV - som for eksempel:

Amalienborgmuseet: Udstillingen "Japan i Kongehuset", Nationalmuseet i Brede, Moesgård Museum ved Århus, Museet på Koldinghus, Designmuseum Danmark (tidl. Kunstindustrimuseet), CLAY - Danmarks Keramikmuseum i Middelfart, Etnografiska Museet i Stockholm, Ordrupgårdsamlingen i Charlottenlund, kulturcentret Gammelgaard i Herlev, Københavns Universitet (Østasiatisk Institut, både i Københavns centrum og på Amager), Lunds Universitet, Krogerup Højskole, Restaurant Mielcke & Hurtigkarl (både i Ålsgårde og på Frederiksberg), Galleri Gl. Lejre, Rungsted Gymnasium, Musikcirklen (på Lyngby Musikbibliotek), Dansk-Japansk Selskab, Foreningen Japansk-inspirerede Haver & Ikebana International Copenhagen Chapter (på Tokai University European Center i Vedbæk).

Torsten har bidraget til Danmarks Radios P1 med udsendelser om japansk musik og har medvirket som shakuhachi-musiker i Go'aften Danmark på TV2 i en portrætudsendelse med og om Anders Mattesen.

Hans shakuhachi-spil har også kunnet høres i koncerter sammen med Finn Olafsson, Michael Vogelius Larsen og Tom Frederiksen i bl.a. Århus Musikhus, Maribo Domkirke, Sankt Nikolai Kirke i Nakskov, Tikøb Kirke, Sions Kirke på Østerbro, Kulturhuset Islands Brygge, på Skovsgård Hotel c/o Brovst Musikforsyning i Nordjylland og hos folkemusikforeningen GUF i Strib på Fyn.

Øvrigt musikrelateret:

Torsten Olafsson har siden 1969 bidraget som musiker m.m. til over 40 plade- og DVD-indspilninger og spillet et utal af koncerter i en bred vifte af musikgenrer ...
- siden 1981 transskriberet mere end 1.300 danske pop-, folk-, jazz- og rockmusikværker udgivet på tryk ...
- siden 1981 produceret hundreder af nodeproduktioner for en gedigen række af både de største og mindre danske og udenlandske musikforlag ...
- siden 1983 designet pladecovere til over 50 danske fonogramudgivelser ...

Musikersamarbejder omkring pladeindspilninger og løbende koncertvirksomhed:

Duo med bror og guitarist Finn Olafsson - egne musikværker for akustiske stålstrengsguitarer, indiske tabla, shakuhachi og vokaler ...
Trio med Tom Frederiksen og Finn Olafsson - Tony Vejslev & Frank Jæger repertoire og egne danske sange for akustiske guitarer, akustisk basguitar og vokaler ...
Trio med Finn Olafsson og Michael Vogelius Larsen - "Music From North Sealand" instrumental-musikprojekt produceret i samarbejde med VisitNordsjælland ...


Litteraturhenvisninger:

*)
Torsten Olafsson: "Kaidō Honsoku, 1628: The Komosō's Fuke Shakuhachi Credo. On Early 17th Century Ascetic Shakuhachi Ideology." Speciale, Østasiatisk Institut, Københavns Universitet, 1987.

Udgivet internationalt på CD-rom med inkluderet introduktionshæfte, trykt af forlaget Tai Hei Shakuhachi c/o Monty H. Levenson, Willits, Californien, USA, 2003.

Redaktører: Mei Levenson og Monty H. Levenson.
Link til direkte bestilling fra forlaget:
www.shakuhachi.com

**)
Tsukitani Tsuneko: 'The Shakuhachi and its music.' Siderne 145-168 i:
"The Ashgate Research Companion to Japanese Music."
SOAS Musicology Series. 466 síder.
Udgivet af Ashgate Publishing Group, England & USA, 2008.



Torsten i Frederiksborg Slotspark, 2007


› Forsiden  >